INSPECTIE LEGT WEER BEDRIJF STIL

Bij een handhavingsactie is zaterdag 3 december een firma in Roosendaal stilgelegd wegens schijnconstructies. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op de website van het ministerie. De actie werd uitgevoerd in samenwerking met de Inspectie SZW, de Landelijke Eenheid van de politie en de douane.

Het Roosendaalse bedrijf bleek zelf geen vergunning te bezitten om met vrachtwagens te rijden: de ritten vonden plaats met andermans vergunningen. Verder ontbrak een rij- en rusttijdenadministratie en reden vrachtwagens op zogeheten rode (goedkopere) diesel, terwijl dat verboden is.

Bij de handhavingsactie bleek verder dat een Nijmeegs bedrijf zijn Litouwse en Poolse chauffeurs het weekend laat doorbrengen op een terrein zonder sanitaire voorzieningen. Onderzocht wordt of de chauffeurs het minimumloon betaald krijgen. De onderneming beschikte verder over ruim honderd loze Nederlandse vergunningsbewijzen. Die dienen volgens het bericht van de Inspectie te worden ingeleverd bij de vergunningverlener, indien er geen chauffeur en vrachtwagen aan is gekoppeld.

Een eveneens bezochte transportonderneming in de gemeente Westland ten slotte lijkt alles op orde te hebben. Controle van de administratie moet uitwijzen of dit daadwerkelijk het geval is, aldus de Inspectie.

 

Uitbuiting

Bij acties als van afgelopen zaterdag onderzoeken inspecties, politie en douane of bedrijven zich schuldig maken aan uitbuiting van chauffeurs, illegale cabotage, schijnconstructies en werken in strijd met het vergunningstelsel voor het wegvervoer. In Roosendaal en Nijmegen is daarom de bedrijfsadministratie meegenomen of gevorderd. Daaruit moet blijken of de bedrijven zich houden aan de regels van de Arbeidstijdenwet, Wet Minimumloon, Arbeidstijdenbesluit  vervoer (rij- en rusttijden), Wet wegvervoer goederen, Wet vervoer gevaarlijke stoffen en de Arbeidsomstandighedenwet. 

Tot nu toe zijn dit jaar 47 transportbedrijven onderzocht. De komende tijd zullen meer bedrijven onverwacht worden gecontroleerd, verzekert de inspectie. Bij de onderzochte bedrijven constateerden de inspectiediensten dit jaar in zestig procent van de gevallen schijnconstructies en/of overige misstanden. De ILT, Inspectie SZW, politie en douane werken samen in het Transport Informatie Expertise Centrum aan de aanpak van oneerlijke concurrentie (grotere marge, lagere ritprijs) in het transport. Denk daarbij aan goedkoop personeel via constructies waarbij de feitelijke situatie afwijkt van die op papier.  

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *