Meer doden door tractors


door Gijsbert Termaat
WAGENINGEN –
Het aantal dodelijke ongevallen met tractors, graafmachines en andere grote agrarische voertuigen is de laatste jaren verdubbeld. Deze stijging is opmerkelijk omdat in het verkeer juist sprake is van een spectaculaire afname van gewonden en doden.
Een tractor verloor gisteren in Nijkerkerveen zijn aanhanger. Een automobiliste achter de tractor kon niet meer op tijd remmen en ramde de aanhanger. Ze kwam met de schrik vrij.
Een tractor verloor gisteren in Nijkerkerveen zijn aanhanger. Een automobiliste achter de tractor kon niet meer op tijd remmen en ramde de aanhanger. Ze kwam met de schrik vrij.

Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Universiteit, dat alle ongevalcijfers van 1987 tot en met 2012 bestudeerde. Per jaar zijn er nu gemiddeld vijftien dodelijke ongevallen met landbouwvoertuigen, 87 incidenten met ziekenhuisopname en 127 met lichtgewonden, meldt het rapport.
„Dat zijn heel zorgelijke cijfers. Zeker omdat de trend is dat het veiliger wordt en er minder slachtoffers vallen”, zegt Jasper de Vries, die met Rinus Jaarsma het onderzoek uitvoerde. „Een van de belangrijkste oorzaken van de zware ongelukken is de schaalvergroting in de landbouw, waardoor grotere afstanden met de tractor tussen boerderijen en veldkavels moeten worden afgelegd. En meer kilometers betekent in dit geval meer ongevallen op de openbare(plattelands)wegen.”
Transport
Een andere oorzaak is dat de speciale voertuigen tegenwoordig niet alleen in de landbouwsector worden gebruikt. Een onbekend deel van de ritten op de openbare weg wordt gemaakt voor transportdoeleinden, bijvoorbeeld van vee, stro, machines of grond, buiten het kader van agrarische bedrijfsvoering, meent De Vries, die stelt dat plattelandswegen steeds diverser worden gebruikt.
„Vroeger waren het bijna alleen boeren, maar tegenwoordig recreëren we meer en fietsen, wandelen en scooteren we wat af. Bij voorkeur juist in deze landelijke gebieden.”
De conclusies van Wageningen Universiteit worden gebruikt door provincies, gemeenten en waterschappen om plattelandswegen veiliger te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *