SIEV-leden beleven primeur: RAS-app wordt digitale maatje schoonmakers

Bron:SIEV

Aan de vooravond van de lancering van de RAS-app beleefden SIEV-leden de primeur tijdens het webinar op 21 april. “Deze app wordt de hulptool voor alle schoonmaakmedewerkers, zodat zij zelf de regie kunnen nemen bijvoorbeeld in het kader van duurzame inzetbaarheid en hun persoonlijke ontwikkeling. De app is zeker nog niet af; het is een app in ontwikkeling die we gaan uitbreiden”, startte Lilian Willekers, beleidsmedewerker RAS en projectleider van de eerste RAS- en branchebrede app. Waarom nooit af? Onze branche kent ook veel specialismen, zoals glasbewassing. Ook daaraan wordt gewerkt om de specialistisch reinigers met de app hulp te bieden. Wat maakt de app interessant en belangrijk? Dit en de onderwerpen ongewenst gedrag/vertrouwenspersoon en fysieke belasting kregen aandacht tijdens het exclusieve SIEV-RAS webinar.

Overzichtelijk, eenvoudig, doelgericht: de RAS-app is een praktische, onafhankelijke app. De RAS is immers het onafhankelijke orgaan in de schoonmaak, die staat voor arbeidsverhoudingen. Vaak hebben grote schoonmaakbedrijven een eigen app voor hun schoonmaakmedewerkers en vaak worden die apps gebruikt om loonstroken te downloaden of in te zien. De RAS-app gaat daar niet over, maar wel over het behoud van de basis van onze branche: dat zijn onze (specialistische) schoonmaakmedewerkers. Daarom dit digitale maatje voor de schoonmaker, waar het draait om duurzame inzetbaarheid voor de werknemer en werkgever voor prettige werk- en privéomstandigheden.

Zo doe je dat
Het beginscherm van de RAS-app start met 6 tegels: Communiceren, Gezond en veilig werken, Samenwerken, Geld, Portfolio, Naar RAS.nl. Kies je Gezond en veilig werken, dan wordt in korte filmpjes bijvoorbeeld de taak Stofzuigen uitgelegd. Hoe doe je dat zonder je lichaam over te belasten en rugpijn op te lopen? Alle informatie op de RAS-app, kan worden gedeeld, bijvoorbeeld via WhatsApp, Facebook of Outlook. Daarnaast is er ook een ‘tegel’ over Geld. Onder Zorg voor jezelf, zorg voor je geld staan tips over hoe je goed met geld om kunt gaan en staat een overzicht met cursussen.

Zo gebruik je de app
Om de gratis app te kunnen gebruiken, moet deze worden gedownload in de Google of Play Store. Door een account aan te maken, kunnen schoonmaakmedewerkers hun specialisme aangeven en

die met hun werkgever delen. Bijvoorbeeld als je schoonmaker bent en chronische knieproblemen hebt: welke naastliggende functies, zoals receptioniste of cateringmedewerker, kun je nog wel uitvoeren? Ook loopbaanpaden maken deel uit van de RAS-app.

Ongewenst gedrag
Let op jezelf; een van de filmpjes over ongewenst gedrag, die Theo Bosma liet zien tijdens het SIEV-RAS webinar. Ongewenst gedrag kan veel lichamelijke gevolgen hebben, zoals hoge bloedddruk, overgewicht en hoofdpijn, met mentale klachten tot gevolg, zoals stress, depressiviteit en eenzaamheid. Ziek thuis, uitval en slechte werksfeer; dat wil niemand. Hoe herken je als werkgever ongewenst gedrag? Wat kun je zelf doen als je ongewenst gedrag ervaart? Bij wie kun je terecht? Op de website Elke dag weer staan diverse filmpjes om ongewenst gedrag voor te zijn of, indien nodig, om ermee aan de slag te gaan. Kijk eens op deze link: https://ongewenstgedrag.elkedagweer.nl/ om veilig en gezond werken te behouden.

Theo tipte om medewerkers de ruimte te geven en gedrag bespreekbaar te maken, bijvoorbeeld met direct leidinggevende of HR-functionaris. “Zorg voor een interne vertrouwenspersoon, breng het positief, dan maak je het bespreekbaar.” Ook de RAS heeft een vertrouwenspersoon: Carla Goossen. Is er een vertrouwenspersoon in jouw bedrijf? Plaats het op deze webpagina: https://ongewenstgedrag.elkedagweer.nl/meldpunt/, zodat jouw medewerkers jullie bedrijf kunnen zoeken en vinden, en ontdekt dat hij/zij vertrouwenspersoon kan aankloppen.

Fysieke belasting
Wat staat er in de Arbocatalogus? Deze is namelijk herzien op het onderwerp Lichamelijk belasting. Tijdens het derde en laatste onderwerp in het praktische SIEV-RAS webinar legde Theo uit wat er in de Arbocatalogus staat: (1) voorwaarden voor afwisseling, werktempo en werkdruk, (2) voorlichting in instructie: concreet in beeld gebracht met filmpjes, en (3) hulpmiddelen en materialen beschikbaar stellen en onderhouden. Dat het nut heeft om volgens de afspraken in de Arbocatalogus te werken, is zeker. Minder verzuim, inzetbare en tevreden medewerkers en minder werkdruk. Dat iedereen daar blij(er) van wordt, staat buiten kijf. Ook die filmpjes staan in de nieuwe RAS-app.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *