Scaffmag spreekt met Artem Kuchukov, medeoprichter van Kewazo, de makers achter Liftbot – de robotachtige digitale werker voor steigers.

Maak kennis met uw nieuwe digitale collega LIFTBOT – een robotisch liftsysteem dat wordt aangestuurd door het Data Analytics-platform. In de steigerbouw pakt deze oplossing het tekort aan arbeidskrachten aan, bespaart tot 70% op arbeidskosten en verbetert de werkomstandigheden voor de werknemers. Het robotsysteem kan in minder dan 20 minuten worden geïnstalleerd met een minimum aan benodigde ruimte, het werkt volledig draadloos en biedt autonome controle. 

Een van de mannen achter wat de potentie heeft om een van de meest revolutionaire uitvindingen in de steigerbouw te worden, is duidelijk over de belangrijkste problemen waar de sector op dit moment mee te maken heeft.

Het zijn drie problemen die direct geleid hebben tot het onderzoek en de ontwikkeling achter LIFTBOT. “Veiligheid, tekort aan arbeidskrachten en stijgende kosten”, zegt Artem Kuchukov, medeoprichter van Kewazo.

Na het afronden van een MA in Construction Robotics aan de Technische Universiteit van München, bleef Kuchokov nog twee jaar de mogelijkheden van automatisering onderzoeken voordat hij in 2018 samen met zakenpartner Ekaterina Grib officieel Kewazo GmbH oprichtte.

Vandaag heeft het bedrijf de vruchten van dat werk onthuld – een systeem dat het transport van materialen op locatie en naar de bouwplaats veiliger en efficiënter kan maken. Denk aan stalen balken die via een robot naar de 39e verdieping van een nieuwe wolkenkrabber in Londen worden vervoerd en je zit in de juiste buurt.

“Sinds het beginstadium van onze ontwikkeling zijn we altijd in gesprek geweest met de steigerindustrie. Die leiden allemaal tot hetzelfde resultaat – dat er drie grote uitdagingen zijn: veiligheid, tekort aan arbeidskrachten en stijgende kosten.” legt Kuchokov uit als we vragen hoe het concept tot stand is gekomen.

Maar de ontwikkeling van LIFTBOT, dat kon rekenen op 3,8 miljoen euro durfkapitaalinvesteringen en 500.000 euro overheidssteun, verliep niet zonder problemen.

“Zoals bij elke startup waren de grootste uitdagingen voor ons de grote onzekerheid en de beperkte middelen,” zei hij. “Onzekerheid betekent in ons geval dat je iets doet wat nog niemand eerder heeft gedaan, en dus moet je klaar zijn voor vragen waar niemand een duidelijk antwoord op heeft.

“Natuurlijk denken mensen misschien dat er al transportoplossingen op de markt zijn. Daarom was het voor ons duidelijk dat we opnieuw moesten nadenken over de manier waarop materiaaltransport vandaag de dag in steigers wordt gedaan.”

Kuchukov vertelde verder dat het kleine team en het relatief krappe budget ervoor zorgden dat het kernidee werd aangescherpt om ons te concentreren op de belangrijkste voordelen voor gebruikers.

“We moesten duidelijke beslissingen nemen over de functies en waar we ons op moesten richten. Na talloze uren doorgebracht te hebben met steigerbouwers, hebben we drie hoofdprioriteiten geïdentificeerd – installatieflexibiliteit, operationele snelheid en geautomatiseerde besturing,” zegt hij.

Je kunt moeilijk beweren dat Kewazo deze doelen heeft bereikt. LIFTBOT’s installatietijd van 20 minuten, de kleine fysieke voetafdruk en de eenvoudige bediening met één druk op de knop bieden een betaalbare en gemakkelijk te controleren mogelijkheid om tijd te besparen voor bouwbedrijven, waarvan velen momenteel meer dan 70% van de totale kosten besteden aan arbeid.

Simpel gezegd is het systeem dus een kosteneffectieve investering die personeel kan vrijmaken voor andere verantwoordelijkheden – of dat nu op hetzelfde project is of bij een andere onderneming. En met een officieel CE-certificaat van TÜV Süd, een van de toonaangevende instanties voor het reguleren van elektrische toegangsapparatuur, is het veiligheidsaspect al bewezen.

“We moeten realistisch zijn over wat we met robots kunnen doen. Bouwplaatsen zijn een zeer ongestructureerde omgeving die menselijke creativiteit vereist,” antwoordt Kuchokov als we vragen naar de bezorgdheid over het toegenomen gebruik van automatisering en de gevolgen daarvan voor de banenmarkt.

“Denk hier eens over na: in de autofabricage bijvoorbeeld kunnen lasrobots 24/7 aan het werk zijn, soms zelfs zonder verlichting. De belangrijkste reden hiervoor is dat alles gestructureerd en vooraf gedefinieerd is, je kunt de exacte positionering van alle elementen garanderen. Denk nu aan bouwplaatsen.

“Elke bouwplaats is uniek, er is veel rommel en dingen zijn niet schoon. Daarom is het gewoon niet mogelijk om robots volledig taken te laten overnemen in zo’n complexe omgeving. Tenminste niet op een kostenefficiënte manier. Ondanks alle vooruitgang op het gebied van robotica en kunstmatige intelligentie zal de situatie hoogstwaarschijnlijk minstens de komende decennia zo blijven.

“Het tweede punt is het probleem van het tekort aan arbeidskrachten. De meeste bedrijven in Europa hebben moeite om goede steigerbouwers te vinden. Dit leidt tot gemiste kansen en een tragere groei van bedrijven. En zoals we al hebben gezien in voorbeelden van andere industrieën, kan automatisering dit oplossen.”

Hoewel het systeem in veel opzichten een product is van ontwerpers die naar andere sectoren keken voor ideeën om de bouw te verbeteren, zijn de functies van het systeem zeer overdraagbaar.

Dit betekent dat Kewazo GmbH hoopt op een brede acceptatie en toepassing door bedrijven in elke sector die baat zou kunnen hebben bij geautomatiseerd transport van materialen, gereedschappen en meer.

Sommigen hebben LIFTBOT al gebruikt, met indrukwekkende resultaten. Zoals Kuchokov uitlegt, is de impact van het systeem sinds juli 2019 onderzocht bij 30 verschillende projecten, met opzienbarende gevolgen. Niet in de laatste plaats bedrijven die profiteren van manurenbesparingen tot 44%, of het nu gaat om steigermontage, het lopende transport van bouwmaterialen of een andere leveringsfunctie.

“Onderhoud van gas-, olie- en energiecentrales en scheepsbouwwerven… Tests en pilots op echte locaties hebben aangetoond dat met LIFTBOT een steigerploeg van drie man bijna elk type steiger sneller kan monteren dan grotere teams die vertrouwen op handmatig transport”, zegt Kuchokov over de verschillende omgevingen die aantoonbaar profiteren van Kewazo’s innovatie.

“Het is echter belangrijk om op te merken dat het besparen van manuren niet betekent dat mensen hun baan verliezen. Volgens de feedback van sommige van onze klanten in Duitsland, bijvoorbeeld, is het aantal beschikbare projecten vandaag de dag ongeveer drie keer hoger dan wat ze kunnen dekken met hun gebruikelijke middelen.

“Dit betekent dat als er een mogelijkheid zou zijn om een bepaald aantal mensen vrij te maken van bepaalde taken, dit bedrijven in staat zou stellen om meer taken uit te voeren met dezelfde middelen.”

Het komende decennium zal bepalend zijn voor de aard van de volgende eeuw. Bedrijven moeten zich aanpassen en ontwikkelen om ervoor te zorgen dat ze kunnen gedijen in een wereld die om allerlei redenen efficiënter moet worden.

Dat proces zal veranderingen met zich meebrengen in de manier waarop mensen tewerkgesteld worden en in wat ze moeten doen als onderdeel van die tewerkstelling, als gevolg van robotica en automatisering. Met dat in gedachten lijkt LIFTBOT een uitvinding voor deze tijd.

Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd in ScaffMag Magazine nummer 12.

Lees ook een artikel hierover in Cobouw .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *