Rechtszaak om dodenschip Frisia van start: dood door schuld


De rechtszaak rondom het vergane schip Frisia begint vanochtend in Amsterdam. Het Openbaar Ministerie houdt reder Matthijs van der Ploeg (65) en dienst bedrijfsleider K.B. (48) verantwoordelijk voor de dood van drie opvarenden van het schip. DvhN is bij de zitting en de zaak is vanaf 09.00 uur live te volgen.

De Frisia voer in 2010 onder de vlag van rederij de Rousant in Zoutkamp. Eigenaar Van der Ploeg uit Lauwerzijl en de bedrijfsleider uit Anjum wordt ‘dood door schuld’…
bron: DVHN

Een gedachte over “Rechtszaak om dodenschip Frisia van start: dood door schuld”

  1. bron: gelderlander.nl

    Wie is er schuldig aan de dood van drie schippers op stormachtige Noordzee?

    Rechters van de rechtbank in Amsterdam reizen vandaag af naar Zoutkamp voor een onderzoek naar de dodelijke en emotioneel beladen tragedie met de schelpenzuiger Frisia. Drie bemanningsleden verdronken in 2010 in een koude, stormachtige decembernacht op de Noordzee. Het Openbaar Ministerie verwijt de bedrijven die verantwoordelijk zouden zijn voor de schipbreuk dood door schuld.  

    Chris Klomp 09-10-17, 12:28 Laatste update: 12:36

    De tragedie is goed gedocumenteerd. Zelfs de laatste radioberichten van de bemanning zijn op YouTube terug te horen. Het fatale incident met de schelpenzuiger is ook onderdeel geworden van een harde en emotionele strijd tussen verschillende partijen. Grote vraag in het dorp Zoutkamp is wie schuldig is aan de schipbreuk. Is dat de bemanning zelf? Of zijn de bedrijven die het schip runnen verantwoordelijk?

    Zeewater

    Het Openbaar Ministerie legt de schuld in ieder geval op dit moment bij de twee bedrijven. Zij zouden een niet voldoende getrainde bemanning met een ondeugdelijk schip op pad hebben gestuurd. Zo stonden urenlang luiken open die gesloten hadden moeten worden en waren afsluiters om het binnenkomende zeewater weg te kunnen pompen juist ten onrechte weer afgesloten. Hierdoor liep het schip vol zeewater, waardoor het uiteindelijk op 2,5 kilometer ten noorden van Terschelling in de golven verdween.

    In een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid staat dat er van alles is misgegaan bij het toezicht en het uitvaren van het schip. Op basis van dit rapport deed een van de nabestaanden van de slachtoffers aangifte van de schipbreuk.

    Waarschuwing

    Ze hadden niet in de nacht buitenom moeten varen over de Noordzee, maar binnendoor

    Kapitein zusterschip

    Maar er zijn ook andere geluiden te horen. De kapitein van het zusterschip 'Het Vertrouwen' stelt namelijk dat de bemanningsleden zelf verantwoordelijk zijn omdat ze niet luisterden naar goede raad. Hij schreef eerder in een brief aan de rechtbank in Amsterdam dat de bemanning nooit op de Noordzee had moeten varen tijdens een storm. ,,Ze kregen een waarschuwing. Ze hadden niet in de nacht buitenom moeten varen over de Noordzee, maar binnendoor. Het schip was tiptop in orde. De kapitein koos er voor om buitengaats huiswaarts te keren.''

    De reactie van de kapitein van het zusterschip veroorzaakte weer een  boze reactie van Jan Verkade, de zwager van een van de slachtoffers. Hij gaf tegenover het AD aan het absoluut niet eens te zijn met de harde conclusie van de kapitein. ,,Wat ons betreft is het allemaal duidelijk. De Frisia was absoluut niet zeewaardig, had veel technische gebreken en het rapport van de onderzoekscommissie was op dat vlak dan ook overduidelijk. Die luiken konden niet eens dicht!''

    Door de verschillende inzichten besloot de rechtbank in Amsterdam om in Zoutkamp het zusterschip 'Het Vertrouwen' te gaan bekijken. Dat schip is technisch vergelijkbaar, en dus willen de rechters zelf kijken hoe het precies met de techniek aan boord gesteld is en wat de bemanning wel of niet allemaal kan doen om in te grijpen bij een noodsituatie. De Frisia zelf is inmiddels gesloopt en niet meer te bekijken.

    De rechtszaak rond de tragische dood van de drie zeelieden loopt ondertussen enorme vertraging op. Eind 2015 besloot de rechtbank al om een zogenaamde descente te gaan doen. Daarbij gaan rechters ter plaatse kijken om de situatie goed in beeld te krijgen. Pas vandaag komt het er ook daadwerkelijk van. Na de trip naar Zoutkamp zal de rechtszaak opnieuw op de agenda van de rechtbank in Amsterdam komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *