Minister vindt volledige wegafsluiting bij onderhoud ‘meest efficiënt’

Bron:Cobouw

Aannemers in de infrasector kunnen vaker volgens de werkwijze ‘kort en hevig’ aan de slag bij projecten van Rijkswaterstaat. Het levert volgens de minister in de meeste gevallen minder verkeershinder op dan gefaseerd onderhoud.

De uitspraken van minister Barbara Visser (Infrastructuur) zijn een omslag in het denken over de huidige praktijk van grootschalig wegenonderhoud. “Bij grootschalige werkzaamheden kan een volledige wegafsluiting de meest efficiënte uitvoeringswijze zijn (‘kort en hevig’ qua hinder), in plaats van langdurige faseringen”, schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

Dit is een geheel andere aanpak dan tot nu toe gebruikelijk is, namelijk het onderhoud verdelen over meerdere weekendafsluitingen, één verkeersstrook openhouden tijdens de werkzaamheden of ’s nachts onderhoud uitvoeren. Zo vinden er op jaarbasis bijvoorbeeld 100 weekendafsluitingen plaats, terwijl meerdaagse afsluitingen overdag en doordeweeks minder dan tien keer per jaar voorkomen.

Afwegingskader ontbreekt

“Een uniform afwegingskader om te bepalen wanneer voor een volledige afsluiting wordt gekozen, ontbreekt echter momenteel binnen IenW”, schrijft de minister. “Op basis van de leerervaringen van recente projecten, zoals de afsluiting van de A12, zal een helder kader worden opgesteld.”

Op die manier zou Rijkswaterstaat dus volgens de minister gemakkelijker kunnen besluiten wat de beste werkwijze is voor een onderhoudsproject: of wegen dagen achtereen afsluiten voor onderhoud, of in fases uitvoeren. Dat is nog wel afhankelijk van belanghebbenden in de omgeving, veiligheid, kosten en de bouwkwaliteit.

A12 experiment

Het besluit van de minister op maandag volgt onder andere na evaluatie van het onderhoud aan de A12 tussen Oudenrijn en Nieuwerbrug, en Nieuwerbrug en Woerden in oktober. De belangrijke verkeersader werd negen dagen achtereen compleet afgesloten voor verkeer, zodat Heijmans Infra en onderaannemers het asfalt konden vervangen en ander onderhoudswerk konden uitvoeren.

Normaal gesproken, zo stelden infrabouwers in een reactie op het onderhoud aan de A12, valt het voorstel voor een ‘vierkante’ en langdurige afsluiting van de weg vrij snel af bij opdrachtgevers. Zij vinden dat de werkwijze ‘kort en hevig’ veiliger is omdat er geen verkeer op de weg rijdt. Ook is het inplannen van personeel, materieel en bouwmaterialen gemakkelijker en dat kan invloed hebben op het uiteindelijke prijskaartje van een project.

Wegenbouwers verheugd

De eerste reacties uit de wegenbouw lijken positief te zijn. Bert Ooms, woordvoerder voor BAM Infra: “We omarmen dat dit nu als mogelijkheid wordt gezien bij Rijkswaterstaat.” De werkwijze inzetten is nog afhankelijk van het afwegingskader dat de minister noemt en dat vindt Ooms begrijpelijk. “Verandering gaat vaak in stappen. Het gaat vaak om zulke grote projecten, daar moet je goed over nadenken. Dan is het goed om te testen en leren van ervaringen zoals bij de A12. Dat we dat als optie zien nu bij RWS.”

Het belangrijkste voordeel dat volgens Ooms te winnen valt met de werkwijze ‘kort en hevig’, is de veiligheid. “Voor eigen medewerkers, en weggebruikers, is dit een belangrijk onderdeel.” Uit onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat blijkt nu dat de meeste weggebruikers en stakeholders ook een ‘kort maar hevig’-aanpak prefereren boven langdurige hinder, mits er tijdig over wordt gecommuniceerd.

Minister Visser informeerde de Kamer op maandag over het te verwachten, grote aantal werkzaamheden aan de infrastructuur in Nederland. De aanpak van verkeershinder en “Slim Bouwen” tijdens onderhoud is hierin volgens haar een kernonderdeel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.