62 bedrijfsongevallen met dodelijke afloop in 2021

bronTransport-online; door:  Esther van der Wal

DEN HAAG – Er gebeuren dagelijks ongevallen op de werkvloer die in veel gevallen voorkomen hadden kunnen worden. Het is daarom van groot belang dat arbeidsveiligheid een prominente plek heeft in het beleid van de werkgever. Dat staat in de Monitor Arbeidsongevallen 2021 van de Nederlandse Arbeidsinspectie. In de rapportage worden twee veelvoorkomende ongevalstypen nader uitgelicht: door iets geraakt worden en een ongeluk met voertuig of rijdend werktuig. Ook wordt in de monitor aandacht besteed aan arbeidsongevallen onder uitzendkrachten.

In 2021 rondde de Arbeidsinspectie 1.957 ongevalsonderzoeken af. Net als voorgaande jaren vinden de meeste ongevallen (per 100.000 banen) plaats in de sectoren afvalbeheer, bouw, industrie en de sector landbouw, bosbouw en visserij. Er zijn 62 onderzoeken afgerond naar ongevallen met een dodelijk slachtoffer. De belangrijkste ongevalstypen zijn al een aantal jaren hetzelfde, namelijk vallen en in contact komen met een arbeidsmiddel zoals machines. Slachtoffers zijn vaak man en vallen vaak in de jongste (jonger dan 24) en de oudere leeftijdsgroepen (45 en ouder).

Uitzendkrachten

In 2021 is 17 procent van de slachtoffers van ongevallen die de Arbeidsinspectie heeft onderzocht, uitzendkracht. Dit is meer dan verwacht, aangezien het aandeel uitzendkrachten onder de werkenden ongeveer 7 procent bedraagt. Per sector worden uitzendkrachten vaker dan verwacht slachtoffer van een ongeval in de sectoren landbouw, zakelijke dienstverlening, groot- en detailhandel, transport en logistiek en bouw.

Voor de oververtegenwoordiging van uitzendkrachten bij ongevallen is geen sluitende verklaring te geven. Waarschijnlijk doen uitzendkrachten vaker gevaarlijk werk en is er iets vaker sprake van een gebrek aan kennis en vaardigheden waarmee uitzendkrachten hun taken uitvoeren.

Slachtoffer wordt geraakt

In 20 procent van de afgesloten ongevalsonderzoeken werd het slachtoffer door iets geraakt. Deze ongevallen treft de Arbeidsinspectie vooral in de industrie en in de bouw. Meestal worden slachtoffers geraakt door vallende objecten (32 procent), veelal bij hijswerkzaamheden. Het overlijdensrisico is hier relatief hoog (7 procent ten opzichte van 2 procent gemiddeld over alle ongevalstypen). Dat komt omdat de slachtoffers bij hijswerkzaamheden vaak door een zwaarder object worden geraakt.

Rijdend voertuig of werktuig

Ongeveer 9 procent (147 keer) van het totaal aantal onderzochte ongevallen was een ongeval met een rijdend voertuig of werktuig. In de sectoren transport en logistiek, handel en industrie komen ongevallen met voertuigen het vaakst voor. Twee-derde van de ongevallen met een voertuig vindt plaats met een heftruck, hefwagen, stapelaar, orderpicker, reachtruck of containerheftruck. Dit type ongeval wordt vaak veroorzaakt doordat de bestuurder het slachtoffer niet of niet op tijd zag, het slachtoffer zich in de gevarenzone bevond en het voertuig niet zag of hoorde.

Gedifferentieerde aanpak

In 2021 heeft de Arbeidsinspectie geëxperimenteerd met de gedifferentieerde aanpak van ongevalsonderzoek. Het doel van deze aanpak is dat werkgevers leren van ongevallen. Binnen deze aanpak bepaalt de Arbeidsinspectie met behulp van een wegingskader welke interventie passend is bij het ongeval en het bedrijf. Deze werkwijze wordt verder doorontwikkeld in het najaar van 2022.

2 gedachten over “62 bedrijfsongevallen met dodelijke afloop in 2021”

  1. Ongevallen met heftrucks kunnen worden voorkomen

    Bron: Transport en Logistiek Nederland

    Veel ongevallen met heftrucks kunnen worden voorkomen. Dat stelt de Nederlandse Arbeidsinspectie in de Monitor Arbeidsongevallen 2021. Betere opleiding van bestuurders en beter aangeven van de gevarenzone waarin de heftruck zich begeeft, kunnen een groot deel van de ongevallen voorkomen. 

     

    In 2021 kwamen ongevallen met een voertuig 147 keer voor, aldus de Monitor arbeidsongevallen van de Arbeidsinspectie. Twee derde van de ongevallen met een voertuig vindt plaats met een heftruck, hefwagen, stapelaar, orderpicker, reachtruck of containerheftruck. Dit type ongeval wordt vaak veroorzaakt doordat de bestuurder het slachtoffer niet of niet op tijd zag, het slachtoffer zich in de gevarenzone bevond en het voertuig niet zag of hoorde.

    Arbeidsinspecteurs stellen bij het onderzoek soms vast dat de bestuurder onvoldoende was getraind in het besturen van het voertuig of dat er geen markeringen, signaleringen of barrières op de route waren aangebracht. Een kwart van de slachtoffers houdt vermoedelijk blijvend letsel over aan het ongeval, onder andere in de vorm van: amputatie, botbreuken en inwendig letsel. Zeven procent van de slachtoffers bij dit type ongeval komt te overlijden.

    Uitzendkrachten
    De Arbeidsinspectie vraagt in het bijzonder aandacht voor de arbeidsveiligheid van uitzendkrachten. Voor de oververtegenwoordiging van uitzendkrachten bij ongevallen kan de inspectiedienst  geen sluitende verklaring geven. Waarschijnlijk is er sprake van een combinatie van factoren, waaronder dat uitzendkrachten vaker gevaarlijk werk doen en dat er iets vaker sprake is van een gebrek aan kennis en vaardigheden waarmee uitzendkrachten hun taken uitvoeren.

    Ondanks de inspanningen van werkgevers, werknemers en de overheid, gebeuren er ongevallen op de werkvloer waarvan een deel voorkomen zou kunnen worden, zo schrijft de Arbeidsinspectie. Door oorzaken en mechanismen van ongevallen in kaart te brengen, beoogt de inspectie bij te dragen aan het vaker voorkomen van arbeidsongevallen.

    Oproep
    TLN roept haar leden op alle maatregelen te nemen die kunnen bijdragen aan het voorkomen van ongevallen. Op de site van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) wordt in de Arbocatalogus uitgebreid aandacht gegeven aan een veilige omgang met heftrucks.

     

  2. Arbeidsongevallen voorkomen door betere arbeidsveiligheid

    Bron:NLarbeidsinspectie

    Er gebeuren dagelijks ongevallen op de werkvloer die in veel gevallen voorkomen hadden kunnen worden. Het is daarom van groot belang dat arbeidsveiligheid een prominente plek heeft in het beleid van de werkgever. Dat staat in de Monitor Arbeidsongevallen 2021 van de Nederlandse Arbeidsinspectie. In de rapportage worden 2 veelvoorkomende ongevalstypen nader uitgelicht: door iets geraakt worden en een ongeluk met voertuig of rijdend werktuig. Ook wordt in de monitor aandacht besteed aan arbeidsongevallen onder uitzendkrachten.

    In 2021 rondde de Arbeidsinspectie 1.957 ongevalsonderzoeken af. Net als voorgaande jaren vinden de meeste ongevallen (per 100.000 banen) plaats in de sectoren afvalbeheer, bouw, industrie en de sector landbouw, bosbouw en visserij. Er zijn 62 onderzoeken afgerond naar ongevallen met een dodelijk slachtoffer. De belangrijkste ongevalstypen zijn al een aantal jaren hetzelfde, namelijk vallen en in contact komen met een arbeidsmiddel zoals machines. Slachtoffers zijn vaak man en vallen vaak in de jongste (jonger dan 24) en de oudere leeftijdsgroepen (45 en ouder).

    Uitzendkrachten

    In 2021 is 17 procent van de slachtoffers van ongevallen die de Arbeidsinspectie heeft onderzocht, uitzendkracht. Dit is meer dan verwacht, aangezien het aandeel uitzendkrachten onder de werkenden ongeveer 7 procent bedraagt. Per sector worden uitzendkrachten vaker dan verwacht slachtoffer van een ongeval in de sectoren landbouw, zakelijke dienstverlening, groot- en detailhandel, transport en logistiek en bouw.

    Voor de oververtegenwoordiging van uitzendkrachten bij ongevallen is geen sluitende verklaring te geven. Waarschijnlijk doen uitzendkrachten vaker gevaarlijk werk en is er iets vaker sprake van een gebrek aan kennis en vaardigheden waarmee uitzendkrachten hun taken uitvoeren.

    Slachtoffer wordt geraakt

    In 20 procent van de afgesloten ongevalsonderzoeken werd het slachtoffer door iets geraakt. Deze ongevallen treft de Arbeidsinspectie vooral in de industrie en in de bouw. Meestal worden slachtoffers geraakt door vallende objecten (32 procent), veelal bij hijswerkzaamheden. Het overlijdensrisico is hier relatief hoog (7 procent ten opzichte van 2 procent gemiddeld over alle ongevalstypen). Dat komt omdat de slachtoffers bij hijswerkzaamheden vaak door een zwaarder object worden geraakt.

    Rijdend voertuig of werktuig

    Ongeveer 9 procent (147 keer) van het totaal aantal onderzochte ongevallen was een ongeval met een rijdend voertuig of werktuig. In de sectoren transport en logistiek, handel en industrie komen ongevallen met voertuigen het vaakst voor. Twee-derde van de ongevallen met een voertuig vindt plaats met een heftruck, hefwagen, stapelaar, orderpicker, reachtruck of containerheftruck. Dit type ongeval wordt vaak veroorzaakt doordat de bestuurder het slachtoffer niet of niet op tijd zag, het slachtoffer zich in de gevarenzone bevond en het voertuig niet zag of hoorde.

    Gedifferentieerde aanpak

    In 2021 heeft de Arbeidsinspectie geëxperimenteerd met de gedifferentieerde aanpak van ongevalsonderzoek. Het doel van deze aanpak is dat werkgevers leren van ongevallen. Binnen deze aanpak bepaalt de Arbeidsinspectie met behulp van een wegingskader welke interventie passend is bij het ongeval en het bedrijf. Deze werkwijze wordt verder doorontwikkeld in het najaar van 2022.

    Publicaties

    Klik hier voor het Rapport Monitor Arbeidsongevallen 2021

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.