Veiligheid in Magazijn kan nog wel beter

Zoetermeer, 7 maart 2012 

Gedrag belangrijke oorzaak voor heftruckongevallen Vandaag presenteerde de Inspectie SZW de cijfers van ongevallen met heftrucks. Dit gebeurde bij EVO in Zoetermeer tijdens het seminar Arbeidsveiligheid dat EVO en Gezond Transport hebben georganiseerd in het kader van de HeftruckHelden-campagne. De bijna honderd deelnemers (leidinggevenden en werkgevers) werden weer met de neus op de harde feiten gedrukt. In totaal waren er in de afgelopen dertien jaar maar liefst 1660 heftruckongevallen. Het gaat dan altijd om ernstige ongevallen met ofwel dodelijke afloop ofwel blijvend letsel en ziekenhuisopname. Per jaar komt dit neer op zo’n 126 ongevallen.

Tijdens het seminar vormden gedrag en cultuur de rode draad. EVO en Inspectie SZW lanceerden elk een eigen veiligheidstest die hierop aansluit. Ongevalcijfers De cijfers zijn gebaseerd op heftruckongevallen die in de periode van januari 1998 tot en met november 2011 bij de Arbeidsinspectie zijn gemeld en zijn onderzocht.

Met 43 procent behoren aanrijdingen met voetgangers tot de meest voorkomende ongevallen. Uit de analyse blijkt dat de belangrijkste oorzaak hiervan is dat de bestuurder de voetganger te laat of helemaal niet ziet (59 procent). Ook een gebrekkige infrastructuur door te weinig gescheiden voetpaden, de aanwezigheid van obstakels en te weinig manoeuvreerruimte is met 43 procent een veel voorkomende oorzaak. Bij 8 procent van de ongevallen werd geconstateerd dat onvoldoende training en opleiding een rol speelde. Ongevallen met de heftruckchauffeur of passagier op of in de rijdende heftruck staan met 29 procent op de tweede plaats van meest voorkomende ongevallen. De oorzaak van dit type ongeval is in 61 procent van de gevallen falende rijvaardigheid, die wordt gekenmerkt door afleiding, fysieke gesteldheid, onbedoelde bediening en rijgedrag. Als tweede belangrijke oorzaak (41 procent) komt de gebrekkige infrastructuur naar voren. Gedrag als belangrijke component Gedrag en cultuur zijn twee belangrijke aspecten waaraan een bedrijf aandacht moet besteden om de veiligheid in magazijnen te verbeteren.

Diverse toonaangevende sprekers op het gebied van arbeidsveiligheid gaven de deelnemers handvatten om een cultuurverandering op de werkvloer door te voeren en om veiligheidsbeleid te ontwikkelen en implementeren. De directeur van wehkamp.nl in Dedemsvaart vertelde over zijn positieve ervaringen met de Roadshow van HeftruckHelden, waar deze handvatten in workshops aan de orde kwamen. De Roadshow is door EVO en Gezond Transport op 16 en 17 februari georganiseerd voor 92 werknemers van wehkamp.nl. De HeftruckHelden-campagne biedt bedrijven verder de mogelijkheid gratis een veiligheidscoach langs te laten komen en gratis deel te nemen aan workshops over gedragsverandering.

Tijdens de bijeenkomst is een informatiepakket uitgereikt aan de deelnemers. Met deze zogenoemde toolbox kunnen leidinggevenden werkgesprekken doen met werknemers en hen bewuster maken van veilig gedrag. Verder is het de bedoeling dat bedrijven hun eigen heftruckheld kiezen, waardoor het onderwerp ook steeds meer gaat leven in het bedrijf. Leidinggevenden spelen hierbij een essentiële rol. Veiligheidstests

Om het veiligheidsbewustzijn te vergroten en gedragsverandering te bewerkstelligen, is samenwerking tussen alle betrokken partijen noodzakelijk. EVO en de Inspectie SZW hebben elk een eigen veiligheidstest voor aparte doelgroepen ontwikkeld. De EVO-Veiligheidstest is speciaal voor werknemers en de Zelfinspectietool van de Inspectie SZW voor werkgevers. Deze tests sluiten goed op elkaar aan.

Over de HeftruckHelden-campagne

In samenwerking met de Arbeidsinspectie zijn Gezond Transport en EVO eind 2010 gestart met de drie jaar durende HeftruckHelden-campagne. Door het geven van voorlichting en handvatten voor meer veiligheid op de werkvloer willen de organisaties het veiligheidsbewustzijn van medewerkers die werken met heftrucks vergroten. Dit draagt bij aan het verminderen van het aantal ongevallen. De campagne wordt uitgevoerd dankzij de subsidie uit het Actieplan Arbeidsveiligheid van het ministerie van SZW.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.