Onderzoek wijst uit verouderde veiligheidsregels en gebrekkig onderhoud.

Verouderde Veiligheidsregels en gebrekkig onderhoud aan installatie zijn mogelijk de oorzaak van een dodelijke arbeidsongeval op 12 januari 2017 bij een pompstation op Curaçao

PFM | Medewerkster pompstation overleden aan gevolgen explosie

Curaçao , 27 januari 2017

De vrouw die op 12 januari 2017  zwaargewond raakte na een explosie in het kantoor van het benzinestation aan de Weg naar Welgelegen te Santa Helena is overleden in een ziekenhuis in Colombia.  De werkneemster van pompstation Helena vlak bij Panaderia Isa, zat vorige week donderdag op het moment van de explosie in het kantoortje waar klanten betalen. Zij werd direct na het ongeluk per ambulance naar het Sehos vervoerd. Ze had over 70 procent van haar lichaam brandwonden opgelopen en werd voor specialistische zorg overgebracht naar een ziekenhuis in Colombia.

 

Wat de oorzaak is geweest van de dodelijke explosie is nog steeds niet duidelijk.

Bron: ParadiseFM

Gevaarlijke situatie bij tankstations op Curaçao

13 februari 2017 | José Manuel Dias

WILLEMSTAD – “De veiligheidstoestand bij het tankstation in Cas Cora en het oude tankstation van Pablo Frederik in Saliña is zorgwekkend en behoeft onmiddellijke aandacht”, waarschuwt Ronny Cornelis, hoofd IJkwezen.

 

Volgens Cornelis is de situatie bij deze twee stations identiek aan die van Sta. Helena. Daar is vorige maand een werknemer omgekomen door een explosie, terwijl een truck van brandstofleverancier Curoil aan het bevoorraden was. Van de 27 benzinestations op Curaçao is 20 procent aan volledige vernieuwing toe. Ook het benzinestation te Cas Chikitu is in zeer slechte staat.

 

Weinig ruimte
Bij beide stations staan de brandstoftanks dicht bij het gebouw. Er bestaat een kans dat er gas vrijkomt, wat in combinatie met een vonk een explosie kan veroorzaken. Bij Sta. Helena is de opening van de tanks nauwelijks een meter verwijderd van het huisje waar de kassière zit. Ook bij het tankstation te Cas Chikitu, dat door Curoil gerund wordt, staat vlakbij de brandstoftanks een transformatorhuis van nutsbedrijf Aqualectra. Een generator staat nog dichter bij de benzinetanks.

 

Controle laat op zich wachten
Ondanks de explosie op Sta. Helena zijn de overige benzinestations nog niet op veiligheid gecontroleerd. “De veiligheidsregels voor de stations zijn erg verouderd en deze moeten eerst herzien worden, voordat er gecontroleerd wordt”, zegt Paul Berkeveld, hoofd inspectie Arbeid en Veiligheid op het Werk. De nieuwe eisen worden binnenkort aan de Ministerraad voorgelegd.

 

Veiligheidseisen
Volgens de huidige eisen moeten de brandstoftanks ondergronds zijn en de benzinepomp moet 15 meter van het midden van de weg af liggen. De tanks moeten een 4 meter hoge buis hebben, om het gas dat ontstaat als de tanks gevuld worden af te voeren. Ook moeten brandblussers aanwezig zijn. Er is geen voorgeschreven minimale afstand tussen de brandstoftanks en het gebouw en/of de benzinepompen.

“Het gebruik van vonkvrij materiaal en het installeren van apparaten die de gasconcentraties meten, zijn enkele nieuwe eisen die de veiligheid moeten garanderen”, zegt James Wilson. Hij is coördinator van de afdeling preventie van de Brandweer van Curaçao:

 

 

Lek pvc-buis oorzaak explosie

 

Curaçao , 3 maart 2017

 

Willemstad – Uit het onderzoek naar het ongeval waarbij een werkneemster is overleden als gevolg van een enorme explosie bij het pompstation Helena Service Station aan de Weg naar Welgelegen, is gebleken dat de oorzaak een niet goed aangesloten pvc-buis was.

Het onderzoek is uitgevoerd door de Algemeen Inspecteur van het ministerie van Sociale Ontwikkeling Arbeid en Welzijn (Soaw), Paul Berkenveld, van de Inspectieafdeling Arbeidsveiligheid. Het ongeluk vond plaats op 12 januari 2017.
,,De buis die bedoeld is om te ventileren op het moment dat de ondergrondse tank van het pompstation gevuld wordt, was niet goed afgesloten. Dit had tot gevolg dat benzine in de pvc-buizen terecht kwam waar kabels doorheen liepen voor datagebruik in het kantoor. Deze pvc-buis was in het kantoor afgesloten met foam, wat oploste op het moment dat het in aanraking kwam met de benzine. Hierdoor is benzinegas in het kantoor gekomen wat tot een explosieve mix heeft gezorgd met de lucht. Een vonkje afkomstig van elk willekeurig elektronisch apparaat heeft de explosie tot gevolg kunnen hebben. Op vastgelegde beelden is te zien dat de vrouw op het moment van de explosie een bon liet afdrukken. Maar daarmee is niet gezegd dat dat het apparaat is geweest dat de explosie ook daadwerkelijk heeft veroorzaakt. Er is niet gebleken dat de vrouw een mobiele telefoon gebruikte. Op het moment van de ontploffing waren er ook geen klanten buiten, en hoewel er wel enkele pakjes sigaretten waren voor de verkoop, is er ook niet gerookt op dat moment.”
 

Als gevolg van dit ongeval is door de Inspectieafdeling Arbeidsveiligheid besloten om enkele controleurs van benzinestations ‘vandaag nog’ voor een cursus naar Nederland te sturen. Er zal ook een algemene cursus op het gebied van arbeidsveiligheid gevolgd worden. Als de experts terugkomen, zal er een multidisciplinair team opgericht worden die alle pompstations gaat controleren op veiligheid.
 

Het onderzoek is gecoördineerd door het hoofd van de veiligheidsinspectie, Germain Pardo. Er is gesproken met getuigen, de werkgever, de chauffeur van de truck die de benzine aan het laden was, degenen die de eerste hulp hebben verleend aan het slachtoffer en, enkele dagen na de begrafenis, ook met de familie die de getuigenis van het slachtoffer konden navertellen. Er is ook gesproken met benzinepompexperts, en de plaats van het ongeluk is verschillende malen bezocht en onderzocht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *