Jaarlijks vallen gemiddeld 16 doden bij verkeersongelukken waarbij landbouwvoertuigen zijn betrokken

Jaarlijks vallen gemiddeld 16 doden en 100 gewonden bij verkeersongelukken waarbij landbouwvoertuigen zijn betrokken. Onwetendheid, snelheid, grootte van landbouwmachines, maar ook onachtzaamheid zijn oorzaken.

Na het verschijnen van het rapport 'Verkeersongevallen met (land)bouwvoertuigen' in 2011 door de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn er door verschillende organisaties stappen ondernomen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Landbouwtrekkers mogen volgens de huidige verkeerswet niet harder rijden dan 25 km per uur. De huidige landbouwmachines halen vaak al de dubbele snelheid. Ook worden de voertuigen steeds groter, krachtiger en breder, en komen ze steeds vaker op de openbare weg. Ook worden landbouwvoertuigen niet alleen meer gebruikt voor landbouwgerelateerde werkzaamheden, maar als transportvoertuig.

Veiligheidsmaatregelen

Om zoveel mogelijk ongelukken te voorkomen, moeten landbouwvoertuigen zo min mogelijk op de openbare weg komen. Dit is bijna onmogelijk. Waar kunnen bestuurders van landbouwwerktuigen op letten:

 

 

 

 

 

  • geef op tijd richting aan bij afslaan
  • zorg voor goede verlichting en de juiste veiligheidsborden
  • let op uitstekende delen
  • let op medeweggebruikers bij oversteken en bij het oprijden van de weg
  • zorg altijd voor goed zicht
  • zorg voor een schone weg

Ook medeweggebruikers kunnen helpen door afstand te houden. Bedenk ook dat je als fietser of wandelaar niet altijd zichtbaar bent voor de bestuurder. Een landbouwvoertuig heeft vaak veel ruimte nodig om af te slaan, zeker op smalle wegen kan dit voor problemen zorgen. Een laatste tip is om niet in te halen op smalle onoverzichtelijke wegen, een landbouwvoertuig rijdt vaak harder, en is regelmatig langer dan je denkt.

CUMELA, de branchevereniging voor cultuurtechnische werken en grondverzet, meststoffendistributie en agrarisch loonwerk heeft 2012-2013 aangewezen als actiejaren voor de campagne Veilig (land)bouwverkeer. De campagne richt zich niet alleen op de werknemers in de Cumelasector maar ook op beleidsmakers, wegbeheerders en politici.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *