Inspectie blijft achter bij groei arbeidsongevallen

Bron: www.1limburg.nl, door: Arthur Hubers

Steeds minder arbeidsongevallen in Limburg worden uiteindelijk door de arbeidsinspectie onderzocht.

In deze provincie gebeurden vorig jaar 302 incidenten op de werkvloer.

Overtredingen en boetes

Iets meer dan de helft, 167 van die ongelukken werden door de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzocht. Bij 79 gevallen bleek er een overtreding te zijn gemaakt, 71 keer werd de werkgever een boete opgelegd.

Groei

De cijfers zijn na een Wet Openbaarheid Bestuur-verzoek door Local Focus boven tafel gehaald. Uit de gegevens blijkt verder dat het aantal arbeidsongevallen de afgelopen jaren is gestegen van 244 in 2016 tot meer dan 300. Het aantal onderzoeken en vastgestelde overtredingen door de Inspectie is in die periode niet meegestegen, blijkt verder.

landelijk beeld

Landelijk beeld

Dat beeld is vergelijkbaar met de rest van Nederland. Het totaal aantal arbeidsongevallen steeg met 30 procent, van 3425 in 2016 tot 4444 vorig jaar. Het aantal dodelijke ongevallen verdubbelde zelfs, tot 114 vorig jaar. Maar het aantal onderzoeken daalde: in 2016 werd nog 65 procent van de ongevallen onderzocht, vorig jaar nog maar 55 procent. Ook het aantal boetes liep terug, met zo’n 20 procent van 1130 bekeuringen vier jaar geleden tot 906 vorig jaar.

Onder de radar

Volgens de inspectie gebeuren er ook veel ongelukken die niet gemeld worden. En dan gaat het niet alleen om kleine incidenten. “Het is ook mogelijk dat ernstige ongevallen onder de radar blijven en het is lastig om vast te stellen hoeveel dat er zijn, omdat er geen eenduidige cijfers zijn”, laat een woordvoerder weten.

Gemeenten

Gemeenten met grote havens en zware industrie scoren hoog in het aantal bedrijfsongevallen. Rotterdam, Moerdijk en Borsele staan in de top-3, net als Haarlemmermeer waar luchthaven Schiphol onder valt. In Limburg scoren Venlo en Venray allebei erg hoog. Onduidelijk is waarom, al hebben beide gemeenten veel bedrijvigheid in de logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *