Daling van het aantal pesterijen op het werk

29/05/14, 08:42 − bron: ANP

’Vergeleken met de rest van Europa doen we het heel slecht’© thinkstock.
Er wordt minder gepest op de Nederlandse werkvloer. Het percentage werknemers dat aangeeft door klanten, collega’s of leidinggevenden te worden gepest is tussen 2008 en 2013 afgenomen, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). .

In 2008 gaf 6,8 procent van de ondervraagde werknemers aan gepest door te worden door klanten en 8,4 procent door leidinggevenden of collega’s. In 2013 was dat respectievelijk 5,8 en 7,1 procent.

‘Het is heel goed dat er sprake is van een daling, maar zeker die 7,1 procent is nog vrij hoog. Maar we deden het in Europa dan ook heel slecht; alleen in Finland werd nog meer gepest’, legt Wim van Veelen, adviseur Arbeid en Gezondheid bij FNV uit. ‘Er is in veel bedrijven nog veel te winnen blijkbaar.’

Pester is loser
Volgens hem wordt de daling deels verklaard door jarenlang beleid om pesten binnen bedrijven tegen te gaan en zelfs door tv-programma’s die aandacht besteden aan pesterijen op werk. ‘We zien pesters steeds meer als losers, dat is de winst van die programma’s. We moeten het probleem dan ook blijven benoemen en pesters belachelijk maken.’ Een bedrijf moet verder de werknemers uitnodigen om pesterijen te melden. Vaak is er namelijk maar één echte pester en is er een aantal mensen dat meedoet.

Effect crisis
Anderzijds komen de pesterijen op de werkvloer nog vrij veel voor, vindt Van Veelen. Daarbij speelt een rol dat managers dankzij de crisis weer een meer traditionele rol vervullen en daarin mensen sneller stevig aanpakken. Diezelfde werknemer heeft steeds vaker een tijdelijk contract en voelt zich dus sneller bedreigd. De aanpak door de leidinggevende, vaak een jobhopper die het bedrijf niet van binnen en buiten kent, kan ervaren worden als pesterijen, legt Van Veelen uit.

Verder blijkt uit de cijfers van het CBS dat allochtonen vaker het slachtoffer zijn. ‘Dat verbaast me niets; onderbuikgevoelens die je in de samenleving tegenkomt, zie je ook op de werkvloer. Anderzijds moet je bepaalde groepen ook niet zielig maken, maar je moet er wel aandacht aan geven.’ .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *